onderwijs
Vrijwel iedere vorm van onderwijs staat tegenwoordig voor uitdagingen. In elke markt wordt verwacht dat nieuwe technologieën worden omarmd, dat er wordt gereageerd op veranderende arbeidsmarkten en dat de toenemende globalisering wordt beheerd.
Digitalisering
Daarbij moeten betere studentenresultaten worden opgeleverd met steeds krappere budgetten. Hoe kunnen onderwijsinstellingen door deze concurrerende eisen navigeren terwijl ze hun kernopdrachten vervullen? Digitalisering kan hierbij op veel terreinen en met groot succes worden ingezet. Van het terugdringen van verzuim met data-analyse tot HR-optimalisatie. Digitaal leren bijvoorbeeld kan, niet alleen in crisistijden, de toegang van studenten tot onderwijs, de resultaten van studenten en het rendement op investeringen voor studenten en instellingen verbeteren.

Personeel
Een groeiend aantal schoolbesturen richt zich actief op het implementeren van strategisch personeelsbeleid. Hierbij worden de vaardigheden en opleiding van het personeel in lijn gebracht met het strategisch onderwijsbeleid, evenals met de ambities en doelstellingen van de school. Strategisch personeelsbeleid speelt een cruciale rol in het stimuleren van de ontwikkeling van modern en toekomstgericht onderwijs.

digitalisering
Door de voortdurende digitalisering worden onderwijsinstellingen in toenemende mate afhankelijk van grote technologieplatformen zoals Google en Microsoft. Hoewel deze techplatformen een enorme drijvende kracht zijn voor innovatie, wat positief bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs, vinden scholen elkaar steeds vaker in samenwerking. Dit stelt hen in staat om striktere eisen te formuleren op het vlak van dataverwerking, privacy en kostenbeheersing.

Duurzaamheid
In het onderwijsveld wordt duurzaamheid als thema steeds prominenter. Het manifesteert zich niet alleen in de verduurzaming van schoolgebouwen, maar is ook te herkennen in het curriculum, evenals in het beleid omtrent school en personeel. Het benadrukken van duurzaamheid draagt bij aan het inprenten van een besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid en versterkt de toekomst-gerichtheid van het onderwijs.

leve lang leren
Een toenemende maatschappelijke vraag naar voortdurende zelfontwikkeling en levenslang leren komt naar voren. Gedurende het hele leven worden leeractiviteiten ondernomen om kennis, vaardigheden en competenties bij te schaven, of dit nu vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal of werk-gerelateerd perspectief is. Deze ontwikkeling creëert nieuwe behoeften en aanbiedingen binnen onderwijs-instellingen.
Onderwijs in de Toekomst
De komende jaren dreigt het lerarentekort in alle lagen van het onderwijs op te lopen. Vergrijzing en een verminderde aantrekkelijkheid van het beroep zijn belangrijke factoren. Het tekort geldt voor zowel docenten als voor bestuurders. In het VO zijn de tekorten geconcentreerd bij bepaalde vakken zoals informatica, natuurkunde en Duits. In het hoger onderwijs is de situatie minder nijpend, maar wordt wel verwacht dat de komende jaren de vraag naar met name bètadocenten toe zal nemen. Er zijn dus niet alleen te weinig docenten, maar de docenten die er wel zijn, beschikken niet altijd over de juiste kwalificaties.
Veranderingen in de Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt verandert. In de crisisjaren is de arbeidsmarkt steeds flexibeler geworden. Door automatisering verdwijnen sommige banen, terwijl andere banen worden gecreëerd. Arbeidsrelaties worden anders ingevuld. Thuiswerken, zeker onder invloed van de coronacrisis, maar ook een tijdelijk avontuur in het buitenland of op projectbasis werken zijn gemeengoed geworden. Er komen steeds meer verschillende manieren om een inkomen te genereren. Jarenlang hetzelfde doen komt minder vaak voor. Meer en meer werken organisaties (met zowel vaste als flexibele krachten) en individuen in netwerkverband samen richting een bepaald eindresultaat. Onderwijsinstellingen moeten deze veranderingen een plek geven in hun organisatie en medewerkersbeleid.
Technologische Ontwikkelingen en Onderwijs
Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Nu zijn blockchain, kunstmatige intelligentie en het internet der dingen die ons leven verrijken en hele sectoren ontwrichten. Dit verandert de vormgeving van onderwijs en ondersteunende processen. Onderlinge connectiviteit van alle systemen wordt steeds belangrijker. Er is voortdurend aandacht voor ethische vraagstukken rondom technologie. Leerlingen moeten leren hoe zij zich in deze snel veranderende en hoogtechnologische maatschappij staande kunnen houden.
Identiteitsontwikkeling en Onderwijsprestaties
Vanuit de wetenschap komt steeds meer aandacht voor de rol van onderwijs in de identiteitsontwikkeling van kinderen. Het onderwijs zou naast het overdragen van kennis ook vooral moeten gaan over zelfactualisatie en persoonsvorming. Tegelijkertijd staan de onderwijsprestaties voor basisvakken als lezen, rekenen en schrijven onder druk. Nederlandse leerlingen presteren steeds slechter. Deze twee ontwikkelingen strijden om aandacht en tijd in het curriculum.
Digitalisering van de Leeromgeving
De wereld en het onderwijs digitaliseren sinds de coronacrisis in een stroomversnelling. Leren gebeurt al lang niet meer alleen in het klaslokaal. Door digitalisering kunnen we overal, tijd- en plaatsonafhankelijk, kennis tot ons nemen en vaardigheden ontwikkelen. De veranderende leeromgeving dwingt onderwijsinstellingen na te denken over hoe zij hun leerprocessen inrichten in de fysieke en digitale leeromgeving. Meer dan vroeger is de vraag hoe de instellingen kunnen investeren in geschikte klaslokalen en fysieke ruimtes.