USABILITY

De eerste indruk die klanten van uw bedrijf krijgen, gaat 9 van de 10 keer via uw website of app. U wilt dat bezoekers dan direct een positieve ervaring met uw bedrijf hebben. Een gebruiksvriendelijke en efficiënte website of app kan hier voor zorgen.

Een usability-onderzoek laat zien of en hoe gebruiksvriendelijk uw website of app is. Niemand wordt vrolijk van het navigeren door een onhandig menu of het lang zoeken naar een bepaald onderwerp op uw site. Sterker nog: bezoekers zijn dan allang vertrokken.

“Usability is about people and how they understand and use things,not about technology”

Steve Krug

Prachtig design

Hierbij maakt het niet uit hoe hard uw design- en ontwikkelteam heeft gewerkt. Een mooie website is niet automatisch een gebruiksvriendelijke site. Want wanneer een mobiele applicatie weinig toegevoegde waarde biedt, wordt deze snel verwijderd. Wanneer webshop bezoekers onnodige barrières tegenkomen, haken zij af om -waarschijnlijk- niet meer terug te keren.

Onderzoek

Waarom zou u dit risico lopen als deze aannames getest kunnen worden? Usability-onderzoek geeft namelijk inzicht in hoe uw doelgroep zich over (een deel van) de mobiele website of app beweegt, waar de onduidelijkheden zitten en wat de wensen en behoeften zijn. Dit kan worden gedaan door middel van verschillende methoden waarbij alles draait om effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid. Een tevreden bezoek zorgt voor een tevreden klant en waarschijnlijk ook een loyale klant.

Voordelen van usability testing:

  • het ontdekken van onnodige barrières en gebruiksonvriendelijkheid in uw website of app
  • klantenperspectief ontdekken- erachter komen hoe gebruikers zonder enige achtergrondinformatie uw website ervaren
  • de emoties en gedachten van uw doelgroep achterhalen die hun gedrag verklaren
  • ontdekken of de content ‘engaging’ genoeg is voor bezoekers zodat zij meerdere pagina’s bezoeken