Digitale transformatie gaat verder dan alleen het optimaliseren van de digitale processen binnen uw bedrijf. Optimalisatie op zich is prima, het zal er echter nooit voor zorgen dat uw bedrijf de concurrent voor blijft. Digitale transformatie gaat verder. Het houdt zich bezig met innoveren en de nieuwste technologie inzetten zodat daarmee oplossingen gecreëerd worden die uw klanten beter en sneller kunnen helpen.
Technologisch samenspel
Technologie is hierin dan ook een belangrijke pijler. Studies tonen aan dat 85%CIO’s technologie toepast. Dat is logisch. Om vandaag de dag mee te kunnen komen in een wereld met zaken als AI, Analytics, Cloud en robot- procesautomatisering etc. is modernisering noodzakelijk. Het is helaas alleen niet genoeg. Dit komt vooral doordat een (digitale) verandering met veel meer te maken heeft dan enkel de technologie. Technologische ontwikkelingen zijn de motor van de digitale transformatie, maar die technologie alleen zorgt niet voor de transformatie. Het is een samenspel van organiseren, systemen, processen, technologie, leidinggevenden en werknemers.
Mogelijkheden
De meeste bedrijven gebruiken tegenwoordig op zijn minst een vorm van kunstmatige intelligentie. Of ze nu marketinginspanningen, personaliseren of Artificial Intelligence gebruiken om werving en selectie te stroomlijnen, de meeste bedrijven vinden wel enkele eenvoudige plekken om AI in hun bedrijf op te nemen om digitaal te optimaliseren. Bijvoorbeeld door AI te gebruiken voor real-time analyses of om ongestructureerde gegevens van sociale media te verwerken zodat duidelijker inzicht wordt verkregen in waar klanten het moeilijk hebben. AI kan ook gebruikt worden om klantenservice en planning via chatbots te verbeteren.
Augmented en Mixed Reality
Naast AI kan AR uw bedrijf digitaal optimaliseren door bijvoorbeeld trainingsprogramma’s over te nemen of te verbeteren. Of klantervaring met uw product te verbeteren, door een product te kunnen plaatsen of passen zonder thuis te verlaten. Met de toepassingen die samenwerking stimuleren of teams in staat stellen om producten in mixed reality te innoveren, wordt betekenisvolle innovatie en bedrijfstransformatie gestimuleerd.
Duurzaamheid
Naast technische disruptie en innovatie heeft de huidige pandemie gezorgd voor reflectie en zijn thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid meer op de voorgrond gekomen. Bedrijven worden naast transformatie ook steeds meer aangesproken op hun betrokkenheid en handelen. Draagt een bedrijf al dan niet bij aan een betere wereld? De huidige generatie is mondig en heeft behoefte aan een welzijnseconomie die betekenisgedreven is: producten en diensten moeten een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van individuen, de mate van inclusiviteit in de samenleving en de duurzaamheid van het grotere ecosysteem.
Stakeholders overtuigen
Hoewel het de ene keer om een compleet nieuw businessmodel draait en het soms over ‘slechts’ een touchpoint gaat, is er op ieder niveau verantwoordelijkheid te nemen en positieve impact te genereren. Ook al is het moeilijk om belangrijke stakeholders en investeerders ervan te overtuigen dat (onzekere) mogelijkheden voor vooruitgang het onderzoeken waard zijn, de toekomst behoort toe aan bedrijven die innoveren én daarnaast integer en transparant in hun handelen zijn. Dit is in iedere bedrijfstak mogelijk, van financiële instellingen tot gezondheidszorg. Want het kan wél, innoveren met een duurzaam product of dienst en ook succesvol zijn.
Wij helpen u hier graag bij!