De kracht van het goede voorbeeld geven

De leider van een bedrijf heeft, net als iedereen, goede en slechte dagen. Als het goed gaat, is het gemakkelijk om in een prima humeur door het pand te lopen en met iedereen een vriendelijk praatje te maken. Maar als het niet goed gaat, is het net zo belangrijk om dezelfde houding aan te houden. Want de keuzes die je als leider maakt, hebben invloed op alles, van bedrijfsmoraal tot verkoop. Welk gedrag je ook laat zien, je team zal je voorbeeld volgen.  

Sterke teams hebben ethische leiders die het goede voorbeeld geven. Deze leiders lopen voorop en laten hun medewerkers zien welk soort gedrag het meest succesvol is, door het goede voorbeeld te geven. Serieuze leiderschapsontwikkeling vraagt niet alleen van leiders om te weten hóe ze het goede voorbeeld geven; het daagt hen uit om zich bewust te zijn welke leiderschapsvoorbeelden hen inspireren en beïnvloeden.

De toon zetten

 

goed voorbeeld geven

Leiders zetten de toon voor medewerkers door middel van voorbeelden die in dagelijkse taken worden gegeven. Wees daarom de leider die vriendelijk met (en over!) klanten spreekt; die zijn kantoor netjes en schoon houdt en niet aan zijn bureau zit te winkelen op internet. 

Niet alleen zullen je medewerkers jouw positieve signalen oppikken en volgen, je zult ook een betere kans hebben om de ethische code te handhaven wanneer je dingen doet zoals je wilt dat uw werknemers ze doen. Het goede voorbeeld geven is namelijk niets meer dan anderen begeleiden door gedrag in plaats van woorden, met de intentie om anderen te inspireren om jouw gedrag te kopiëren.

Dit houdt in dat gebruikelijke praktijken, routines en gedrag worden afgestemd op persoonlijke kernwaarden, zoals:

  • Empoweren en ontwikkelen
  • Visie
  • Empathie
  • Nederigheid
  • Passie en betrokkenheid
  • Geduld
  • Veerkracht
  • Eerlijkheid en transparantie
  • Verantwoordelijkheid
  • Integriteit

Uiteindelijk is het doel van leiderschap om de verandering te zijn die je in je organisatie wilt zien.

Het effect

Het goede voorbeeld geven heeft een groot effect op medewerkers.

Het verhoogt het moreel
Een goede leider weet dat zijn acties de houding, tevredenheid en prestaties van werknemers beïnvloeden. Wanneer leiders het goede voorbeeld geven, gaat het moreel omhoog. Dit leidt tot een grotere bedrijfsloyaliteit en een hogere productiviteit.

Bouwt vertrouwen en respect op
Iemand die het goede voorbeeld geeft, kan vertrouwen en respect verwachten van zijn team. Zij zien de leider als iemand die in staat is om een team te leiden maar ook als een vertrouwde mentor. Een leider kan een team ook inspireren om elkaar te respecteren en te vertrouwen. 

Bevordert een positieve werkcultuur
De werkplekcultuur is het karakter van een organisatie. Het kan de doelen, werkpraktijken, overtuigingen en gedragingen van het bedrijf omvatten.

Bedrijven die leiders hebben die ‘walk the talk’ zijn, belichamen deze waarden dagelijks. Deze toewijding aan waarden op de werkplek inspireert een positieve werkcultuur en gelukkige werknemers.

Verhoogt de productiviteit
Het is gemakkelijker voor teams om productief te zijn als ze zien dat hun leider ook productief is. Er is meestal een dieper verlangen om hard te werken en hun team trots te maken. Leiders inspireren hun teams ook om efficiënte processen te ontwikkelen.

Door niet het goede voorbeeld te geven wordt ook direct het tegenovergestelde van wel het goede voorbeeld geven bereikt.

Dat is de reden waarom inconsistentie en hypocrisie er zo acuut toe doen. De directeur die altijd onbeschaamd te laat is op zijn eigen vergaderingen, roept oogrollen op wanneer zijn voorbeeldverhalen de nadruk leggen op ‘respect’. Niet het goede voorbeeld geven heeft invloed op:

1. Werkethiek en moreel
Wanneer je niet het goede voorbeeld geeft, is de werkethiek een van de eerste dingen waaraan je dit kunt zien. Medewerkers zullen moeite hebben om goed te presteren als ze zien dat jij slecht presteert. Ook de stemming op de werkplek daalt aanzienlijk. Het is een uitdaging voor werknemers om zich tevreden te voelen als ze geen leider hebben die ze kunnen vertrouwen.

2. Personeelsverloop
Het aannemen en opleiden van nieuwe werknemers is een van de duurste onderdelen van een bedrijf. Medewerkers die verantwoording afleggen aan slechte leiders hebben een hogere churnrate.

3. Systemen
Leiders die het goede voorbeeld geven, laten hun teams zien hoe ze dingen sneller en beter kunnen doen. Slechte leiders nemen niet de tijd om zich te verdiepen in efficiënte systemen of om hun teams te laten zien hoe ze efficiënt kunnen zijn.

4. Vertrouwen en respect
Medewerkers twijfelen aan leiders die niet het goede voorbeeld geven. Ze worstelen met de beslissingen en leiderschapsstijl van hun manager.

Zeven manieren om het goede voorbeeld te geven

1. Scherp je leiderschapsvaardigheden aan
Een van de beste manieren om het goede voorbeeld te geven, is door zelf te leren hoe het moet. Training kan helpen de vaardigheden, mindset en gedragingen op te bouwen die nodig zijn om op het hoogste niveau te presteren. Dit helpt niet alleen om een betere leider te worden, het kan ook helpen veerkrachtigere teams op te bouwen.

2. Zorg goed voor jezelf
Zorgen voor jezelf en zelfzorg is essentieel voor je welzijn en dat van je team. Het is immers moeilijk om een goede leider te zijn als je je niet goed voelt.

Om op optimaal niveau te kunnen presteren, moet je zorgen voor je fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Dit houdt een gezonde leefgewoonte in die verder gaat dan de eigen broodtrommel. Het bedrijfsfeest of de vrijdagmiddagborrel, waar de alcohol rijkelijk vloeit, is iets om over na te denken. Je hebt misschien zelf een chauffeur, maar zorg je ook voor het veilig naar huis komen van je medewerkers?
Het goede voorbeeld geven, (geen alcohol in relatie tot de werkplek) geldt ook hier.

3. Wees constructief bij het omgaan met conflicten
Je kunt niet verwachten dat je werknemers goed omgaan met conflicten als jij dat niet doet. Wees dus een leider die problemen op een constructieve manier aanpakt zonder je geduld te verliezen of het probleem te negeren. Wanneer medewerkers zien dat je bereid bent om een ernstige klacht van een klant te behandelen of een leveranciersprobleem kunt oplossen dat de productie heeft stilgelegd, krijgen ze meer vertrouwen in jouw vermogen als leider. Ook leren ze beter om te gaan met problemen die op hun bureau komen.

4. Prioriteer het team
Hoewel de klant altijd gelijk heeft, staat het team op de eerste plaats. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar het houdt in dat je werknemers niet devalueert. Hoewel problemen van klanten direct moeten worden aangepakt, is het belangrijk om teamleden niet in de kou te laten staan door alle verantwoordelijkheid bij hen te leggen. Door je team op de eerste plaats te zetten, ontstaat loyaliteit binnen je team.

Praat met je team om te leren wat hen drijft, zodat je zinvolle prikkels kunt creëren. Neem de tijd om met medewerkers die persoonlijke of professionele problemen hebben te gaan zitten, zodat je kunt zien wat de beste oplossing voor iedereen is. Wanneer jouw team zich gewaardeerd voelt, zijn ze loyaal en waarderen ze jou als leider.

5. Bounce back na mislukking
Falen is een natuurlijk onderdeel van het (bedrijfs)leven. Dit kan gebeuren wanneer we risico’s of beslissingen nemen.

Wanneer we ons verslagen voelen en ons schamen voor een mislukking, kan dit ons ervan weerhouden het opnieuw te proberen. Het kan zelfs overslaan naar andere gebieden van ons leven, waardoor we ons volledige potentieel niet kunnen bereiken. Een van de beste manieren om medewerkers te inspireren om het opnieuw te proberen, is door hen te laten zien hoe.

Heb je een nieuwe productlancering geleid die geen verkoop heeft opgeleverd? Wees eerlijk en transparant en vertel je team wat je van je fout hebt geleerd. Het is een kwestie van opstaan en doorgaan en je werknemers aan te moedigen hetzelfde te doen.

6. Oefen ethisch leiderschap
Ethisch leiderschap betekent je gedragen volgens een reeks sterke morele principes. Deze waarden omvatten integriteit, eerlijkheid, eerlijkheid, respect en transparantie.

Ethisch leiderschap is een bewuste manier om de wereld om ons heen waar te nemen. Het helpt ons onze omstandigheden te begrijpen en op een gezonde manier te reageren. Om ethisch leiderschap te oefenen, stem je je doelen en acties af op sterke waarden. Enkele manieren zijn:

  • Onethisch gedrag melden
  • Doe het juiste, zelfs als niemand kijkt
  • Zie je fouten onder ogen
  • Wees betrouwbaar
  • Behandel alle medewerkers gelijkwaardig
  • Waardeer elk teamlid
  • Volg de regels
  • Zet de standaard voor uitmuntendheid

7. Vier diversiteit
Het goede voorbeeld geven betekent het omarmen van iedere medewerker. Om diversiteit uit te stralen, moet je onvermurwbaar zijn over het aannemen van een divers team van werknemers.

  • Maak beleid en procedures waardoor alle mensen zich welkom voelen.
  • Wees ruimdenkend en moedig verschillende perspectieven aan.
  • Luister naar en erken teamleden.
  • Zorg ervoor dat elke medewerker een gelijke kans heeft op een professionele carrière.
  • Organiseer personeelsevenementen die verschillende culturen vieren.

Het creëren van een personeelsbestand waarin alle teamleden zich gelijk voelen, is een van de belangrijkste manieren om het goede voorbeeld te geven.

Zet nieuwe vaardigheden aan het werk

Nu je een beter idee hebt van wat het betekent om het goede voorbeeld te geven, is het tijd om je nieuwe vaardigheden aan het werk te zetten.

Als ondernemer ben je een leider. Medewerkers verwachten bepaald gedrag van je, en als je dat gedrag vertoont, verdien je respect. Dit kan helpen bij het doorvoeren van veranderingen en het nemen van disciplinaire maatregelen. Zodra je het respect van werknemers hebt, kun je het bedrijf leiden in de richting die je wilt dat het gaat en erop vertrouwen dat jouw werknemers je volgen.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vooral contact op en vraag naar onze mogelijkheden op dit gebied.