Disruptieve toekomst door elektrische voertuigen

Voor zover dit nog niet is gebeurd; elektrische voertuigen gaan bijna elk aspect van vervoer veranderen. Brandstof, koolstofemissies, kosten, reparaties en rijgewoonten volgens Science. Naast de urgentie om met de-carbonisatie de klimaatverandering aan te pakken, wordt de aandacht verschoven naar de economie, omdat verwacht wordt dat elektrische voertuigen goedkoper worden en beter presteren dan benzine auto’s.

Wat disruptieve toekomst door elektrische voertuigen betreft:
de vraag is niet óf maar hoe vér deze zal reiken.

Ook zijn er uitdagingen in het ontwikkelen van betere batterijen en het beveiligen van de toeleveringsketen van materialen om nieuwe batterijtechnologie te ondersteunen.

Batterijtechnologie

Hoe vér elektrificatie zal gaan, hangt in de eerste plaats namelijk af van één enkele factor: batterijtechnologie. Mochten er al nadelen kleven aan elektrisch rijden, dan ligt het aan de batterij: aankoopprijs, bereik, laadtijd, levensduur en veiligheid; het zijn allemaal op de batterij gebaseerde gebreken.

De batterij is de sleutel tot elektrisch vervoer, het brandpunt voor vooruitgang en de open gelegenheid om de toekomst van elektrische voertuigen te bepalen. Batterij-innovatie is nodig om een lagere aankoopprijs, het sneller opladen, een groter bereik, een langere levensduur en meer veiligheid te bereiken. Deze uitdagingen hebben nog geen voor de hand liggende oplossingen, maar degenen die ze ontdekken zullen aanzienlijke macht hebben in de batterijmarkt.

Materiële toeleveringsketens

Lithium, kobalt, mangaan, nikkel en grafiet zijn essentieel voor batterijtechnologie, en sommige van deze elementen zijn te vinden op slechts een paar plaatsen in de wereld, net als olie. De verwachte snelle toename van de verkoop van elektrische voertuigen zou de toeleveringsketens voor lithium, kobalt en grafiet op korte termijn in gevaar kunnen brengen vanwege de tijd die nodig is om de productie van nieuwe materialen en de relatieve schaarste aan geografische bronnen op te voeren.

Op langere termijn zijn er voldoende grondstoffen in de aardkorst als lithium-ion-batterijen worden gerecycled. Momenteel gebeurt dit voor minder dan 5% van de lithium-ionbatterijen, vergeleken met meer dan 99,5% van de loodzuurbatterijen. Onderzoek voor de ontwikkeling van lithium-ion-batterijen recycling technologie is een dringende noodzaak.

Recycling

Batterijen en hun toeleveringsketens zijn de nieuwe olie; leiderschap in de batterij- en elektrische voertuig markt vereist strategisch beveiligen. Niet alleen batterij-technologie, maar ook de batterij-materialen supply chain. Recycling kan een belangrijke rol spelen bij het beveiligen van de toeleveringsketen voor lithium-ion-batterijen, het verlagen van de kosten met maar liefst 20% en het leveren van maar liefst 50% van de benodigde materialen.

Wie of wat de batterijtechnologie leidt en zijn toeleveringsketen beveiligt, zal een grote invloed hebben op de geo-economie en de ontwikkeling van de wereld.

Impact op de geo-economie

De elektrificatie van transport is een keerpunt in de energie-economie. Al meer dan een eeuw is olie de levensader van transport en de olie-industrie is gestaag gegroeid door industrialisatie en de stijgende levensstandaard. Maar olie is overvloedig aanwezig in relatief weinig landen en deze landen nemen een buitensporig geo-economisch belang aan omdat olie voor transport een cruciale maatschappelijke behoefte is.

De elektrificatie van transport is een keerpunt in de energie-economie. Al meer dan een eeuw is olie de levensader van transport en de olie-industrie is gestaag gegroeid door industrialisatie en de stijgende levensstandaard. Maar olie is overvloedig aanwezig in relatief weinig landen en deze landen nemen een buitensporig geo-economisch belang aan omdat olie voor transport een cruciale maatschappelijke behoefte is.

Zonlicht en wind zijn daarentegen overal beschikbaar en elektriciteitsopwekking is meestal een binnenlandse onderneming. De elektrificatie van transport betekent dat olie een van zijn kritieke markten zal verliezen – en daarmee een deel van zijn internationale economische en politieke macht.

Impact op het energiesysteem

Elektrische voertuigen moeten worden opgeladen via het net, wat kan leiden tot 20% of zelfs 38% toename van de vraag naar elektriciteit in 2050. In ontwikkelde landen levert dit de nutsbedrijven inkomsten op om de transformatie naar een net-gekoppeld systeem voor hernieuwbare energie met uitgebreide energieopslag en digitaal energiebeheer te versnellen.

De toegenomen vraag naar elektriciteit zou de eerste installatie van moderne netten kunnen stimuleren die niet worden gehinderd door de erfenis van de oudere, minder functionele netten van de ontwikkelde wereld. Naast elektriciteit vereisen elektrische voertuigen een massale uitrol van laadstations, wat de lokale economische en banengroei zou kunnen stimuleren.