Het is voor organisaties essentieel dat zij zichzelf continu blijven ontwikkelen en innoveren. Bij veel organisaties lukt dat ook heel goed. In hoeverre is dit van toepassing bij jouw organisatie?
1. Digitalisering:
de overgang van analoog naar digitaal
Nog niet zo heel lang geleden werd administratie bijgehouden op papier. Handgeschreven, in grootboeken of in documenten getypt; bedrijfsgegevens waren analoog.
Nadat computers hun intrede deden, begonnen de meeste bedrijven alle documenten om te zetten in computerbestanden. Dit wordt digitalisering genoemd: het proces van het omzetten van informatie van analoog naar digitaal.
Hoewel het vinden en delen van informatie veel gemakkelijker werd, was het gebruik van de digitale records nog niet optimaal. Men was niet gewend aan deze manier van werken. Bedrijven bootsten daarom voor het gemak de oude analoge methoden na, op een digitale manier. Denk maar aan de ontwerpen van de pictogrammen van bestandsmappen. Digitale gegevens waren significant efficiënter dan analoog, maar bedrijfssystemen en -processen werkten nog op basis van het analoge tijdperk om informatie te vinden, delen en te gebruiken.
2. Digitalisatie:
digitale gegevens gebruiken om werkzaamheden te vereenvoudigen
Digitalisatie is het proces om, met de gedigitaliseerde informatie, bestaande manieren van werken eenvoudiger en efficiënter te maken. Het gaat niet over het veranderen van de manier waarop zaken worden gedaan, maar om het sneller en beter zaken doen nu gegevens direct toegankelijk zijn en niet ergens in een archiefkast liggen.
Digitalisatie veranderde serviceverlening door klantgegevens gemakkelijk en snel opvraagbaar te maken via de computer. De basismethodologie van service verlenen veranderde niet, maar het proces van het opzoeken van relevante gegevens en het aanbieden van een oplossing werd veel efficiënter.
Naarmate de digitale technologie evolueerde, kwamen de ideeën voor het gebruik van technologie op andere manieren dan alleen om oude dingen sneller te doen. Hier begint digitale transformatie vorm te krijgen.
3. Digitale transformatie:
voegt waarde toe aan elke klantinteractie
Digitale transformatie verandert de manier waarop zaken worden gedaan. Met digitale transformatie herzien bedrijven wat ze doen en hoe ze het doen. Ze kunnen processen veranderen zodat betere besluitvorming mogelijk wordt of een klantervaring met meer personalisatie ontwikkelen.
Het digitale tijdperk creëert allerlei soorten bedrijven om op slimme, effectieve en disruptieve manieren technologie te benutten. Netflix bijvoorbeeld, maar ook Spotify of Uber. Digitalisering gaf hen de mogelijkheid om ongekend inzicht te krijgen in gedrag en voorkeuren van hun klanten. Om vervolgens die gegevens te gebruiken voor een ultieme gebruikerservaring.
Nieuwe businessmodellen
Een echt digitaal transformatieproject omvat dus het fundamenteel heroverwegen van bedrijfsmodellen en -processen, in plaats van te sleutelen aan of het verbeteren van traditionele en bestaande methoden. Deze creatieve eis blijft een moeilijke vraag voor bedrijfsleiders. De meeste organisaties hebben geen groot probleem met het genereren van nieuwe ideeën, maar veel bedrijven falen als het gaat om het implementeren van nieuwe bedrijfsmodellen of het omzetten van goede ideeën in organisatiedoelstellingen.
Deze kloof tussen innovatie en uitvoering verklaart ook waarom digitalisering en disruptie al langer worden gezien als het domein van wendbare start-ups. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn – er zijn ook geweldige voorbeelden van digitale transformatie in de bedrijfssector.
Virtual en Augmented Reality
Een retailer die klanten in staat stelt om virtual reality-brillen te gebruiken en meubels vanuit het comfort van hun huis te visualiseren, is ook een voorbeeld van digitale transformatie. Het transformeert in dit geval de traditionele fysieke retail-interactie in een virtuele relatie, waarbij klanten producten op afstand kunnen uitproberen om vervolgens te kunnen kopen.
Echte transformatie komt wanneer je naar alle beschikbare technologieën kijkt en overweegt hoe het aanpassen van jouw bedrijf aan klanten een betere ervaring kan bieden. Sociale media zijn een extra kanaal (en kans) geworden om een betere klantenservice te bieden. Het aanpassen van je dienstenaanbod om sociale media te omarmen is een ander goed voorbeeld van een digitale transformatie.
Pas uw bedrijf aan om digitale transformatie te benutten.
De vorm van digitale transformatie blijft evolueren, wat betekent dat het proces van digitalisering complex en omstreden blijft. Het enige waar we zeker van kunnen zijn, is dat transformatie – in welke vorm dan ook – blijft bestaan, wat betekent dat CIO’s en de rest van het senior team een duurzame bedrijfsstrategie moeten bouwen.
Digitale transformatie moedigt bedrijven aan om alles te heroverwegen, inclusief traditionele ideeën van teams en afdelingen. Dat kan betekenen dat je muren tussen afdelingen neerhaalt en structurele en culturele veranderingen teweegbrengt.
Waarom is digitale transformatie zo belangrijk?
Consultant McKinsey meldt dat veel leidinggevenden geloven dat de bedrijfsmodellen van hun bedrijf verouderd raken. Slechts 11% gelooft dat hun huidige bedrijfsmodellen tot 2023 economisch levensvatbaar zullen zijn, terwijl nog eens 64% zegt dat hun bedrijven nieuwe digitale bedrijven moeten bouwen om hen te helpen daar te komen.
Het onlangs gepubliceerde wereldwijde CIO-onderzoek van Logicalis suggereert dat technische leiders flexibele en aanpasbare infrastructuren moeten bouwen om digitaal geleide bedrijfstransformatie te leveren. Ze melden dat er de afgelopen 12 maanden een opmerkelijke verschuiving is geweest in de bepalende aspecten van de CIO-rol, waarbij de meeste technische managers de tijd die ze besteden aan innovatie (79%) en strategische planning (77%) hebben verhoogd.
Aandacht voor leiderschap
CIO’s hebben hun ervaring gebruikt om grip te houden op digitale transformatie. Nu bedrijven meer willen halen uit recente digitale transformatieprojecten, zal er nog meer aandacht worden besteed aan de technologische leiderschapscapaciteiten van CIO’s – en dat betekent het opbouwen van nog sterkere banden met de chief executive en de rest van de C-suite.
Om digitaal te transformeren is (agile) leiderschap nodig. Het zijn de leiders die de eerste stappen zetten en de rest meenemen in de toekomst. Veel leiders hebben de voordelen die digitalisering met zich mee kan brengen gezien, ben jíj daar één van?